Nederlands AlliantieVertrouwen Model, nadrukken op vertrouwen in de tijd
 

Dat vertrouwen tussen businesspartners onderling van groot belang is, dat zal niemand ontkennen. Maar wanneer er wordt gevraagd aan managers en professionals wat vertrouwen dan precies is, dan wordt het meestal angstig stil. De meeste mensen komen niet verder dan definities als: "Weten dat je niet besodemieterd wordt." Dit soort definities biedt natuurlijk weinig tot geen aanknopingspunten om een belangrijk fenomeen als vertrouwen ook daadwerkelijk te managen.

Met deze scriptie heeft Andres Jansen een groot aantal inzichten op dit gebied verzameld en gecombineerd tot een praktisch model voor het ontwikkelen van vertrouwen tussen organisaties. Mij spreekt het vooral aan dat hij de aandacht richt op de relatie tussen vertrouwen en ethiek. Want als ondernemer of manager doe je het eigenlijk het liefst zaken met partners die geen strikte wetten en geen dagelijkse controles nodig hebben, maar die 'uit zichzelf' streven naar win-win deals. Deze scriptie maakt onder meer duidelijk hoe hier praktisch en concreet aan gewerkt kan worden.

Ben Tiggelaar, managementauteur (www.tiggelaar.nl)